Logopedia
Rodzaje zajęć:
W naszym ośrodku zajęcia z logopedą odbywają się w ramach:
- pomocy psychologiczno – pedagogicznej (zajęcia logopedyczne)
oraz
- w ramach zajęć rewalidacyjnych (zajęcia korygujące wady mowy).
Zadania:
- Diagnozowanie logopedyczne w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowaniu jej zaburzeń
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów
- udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
( w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)
Dla kogo zajęcia z logopedą?
W naszym ośrodku z zajęć logopedycznych korzystają uczestnicy zajęć na każdym etapie kształcenia. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną mówimy o oligofazji – czyli zaburzeniach językowych wywołanych przez deficyty poznawcze (niepełnopsprawność intelektualna). Poziom funkcjonowania naszych podopiecznych jest zróżnicowany. U niektórych podopiecznych rozwijamy kompetencje komunikacyjne począwszy od nawiązania kontaktu wzrokowego, wskazywania placem, budowania wspólnego pola uwagi. U innych wywołujemy głoski, ćwiczymy słuch fonemowy i rozwijamy mowę opowieściową.
Jak pracujemy?
Terapia logopedyczna polega nie tylko na kształceniu mowy, ale także na usprawnianiu wielu innych funkcji, np. orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, spostrzegania oraz analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej. Staramy się, aby duża część zajęć przebiegała w formie zabawy (zwłaszcza u najmłodszych uczniów). Terapię logopedyczną włączamy w codzienną aktywność ucznia, by tak jak to bywa w naturalnym rozwoju, nabywanie mowy odbywało się „mimowolnie” i nieświadomie.
Relacje z zajęć:
W roku szkolnym 2021/2022 zapraszamy do zapoznania się z galerią tematyczną „Cztery pory roku”.
Jesień: Kliknij TUTAJ!
Zima: Kliknij TUTAJ!