Wczesne wspomaganie
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w warunkach domowych
w okresie nauczania na odległość
Od 25 marca 2020 r. Rodzice dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka, mogą korzystać ze wsparcia poprzez kontakt telefoniczny lub e-mail, wg harmonogramu umieszczonego poniżej.
Harmonogram konsultacji dla rodziców
Dzień tygodnia/specjalista | Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
Bednarska Katarzyna - logopeda |
9-10 | 9-10 | 11-12 | 10-11 | 10-11 |
Bałka Agnieszka - surdologopeda | 11-12 | 11-12 | |||
Opała Monika - psycholog | 15-16 | 15-16 | 13-14 | 12-13 | 14-15 |
Borkowska-Sowa Ewa - neurologopeda | 10-11 | 11-12 | |||
Skrzyńska Jadwiga - pedagog | 10-11 | 10-11 |
Opała Monika - 508 893 679 , Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Bednarska Katarzyna - 510 245 207, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Borkowska - Sowa Ewa - 500 430 237 , Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Bałka Agnieszka - 668 598 991, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Specjaliści oferują wsparcie, polegające na przekazywaniu Państwu ćwiczeń doskonalących i utrwalających nabyte przez dziecko umiejętności oraz instrukcji, jak te ćwiczenia wykonywać.
Rodzicu:
- utrzymuj kontakt ze specjalistami wczesnego wspomagania,
- korzystaj z porad i konsultacji,
- pytaj,
- wykorzystuj możliwości związane z nietypową sytuacją izolacji domowej do wspierania dziecka w rozwoju.
Warto pamiętać, że:
- małe dzieci najlepiej uczą się poprzez codzienne doświadczenia i interakcje ze znajomymi osobami oraz w znanych im sytuacjach,
- naturalne środowisko i rutynowe czynności rodziny mają dużą wartość edukacyjną dla dzieci,
- wszystkie codzienne czynności w rodzinie wspierają rozwój małego dziecka poprzez powtarzalność i przewidywalność,
- przewidywalność ułatwia angażowanie się dziecka w kontakt z ludźmi i przedmiotami, który sprzyja jego rozwojowi i opanowaniu różnych umiejętności,
- odzienne czynności pozwalają także na zamianę ról między dzieckiem a opiekunem, czyli naprzemiennie dawanie i otrzymywanie.
Przykłady ćwiczeń:
- stwarzanie sytuacji do samodzielnego ubierania , rozbierania się, pomocy w przygotowywaniu posiłków;
- wspieranie umiejętności porozumiewania się, nadawanie znaczenia sylabom wypowiadanym przez dziecko;
- zachęcanie do słownego komunikowania swoich potrzeb, nazywania wykonywanych czynności, odpowiadanie na pytanie “Co robisz?”;
- rozpoznawania i nazywanie przedmiotów codziennego użytku;
- powtarzanie i uczenie prostych wierszyków, rymowanek, zabawy paluszkowe;
- czytanie przed snem krótkich ilustrowanych tekstów, zadawanie pytań w oparciu o ilustrację i treść utworu;
- układanie prostych kilku elementowych sekwencji z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku;
- nazywanie emocji swoich i drugiej osoby;
- angażowanie do udziału w zabawach ruchowo - naśladowczych - naśladowanie gry na pianinie, bębenku, klaskanie, machanie;
- zabawy z piłką - rzucanie, chwytanie, kopanie.
Dla kogo wczesne wspomaganie?
Wczesnym wspomaganiem mogą być objęte dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia edukacji w szkole. Podstawą udzielenia wsparcia jest posiadanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. O wydanie takiej opinii mogą starać się rodzice dzieci, u których stwierdzono:
- autyzm, Zespół Aspergera
- dysfunkcję wzroku (niedowidzenie, słabowidzenie)
- dysfunkcję słuchu (niedosłuch, słabo słyszenie)
- niepełnosprawność ruchową w tym afazję motoryczną
- niepełnosprawność intelektualną
- opóźniony rozwój psychoruchowy, w tym opóźniony rozwój mowy
Jakie są cele WWR?
- Zajęcia mają na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka w taki sposób, aby możliwie maksymalnie wyrównać deficyty rozwojowe. Daje to szansę na dobry start dziecka w szkole i efektywne funkcjonowanie w środowisku społecznym.
- Wsparcie rodziny poprzez udzielenie pomocy w rozpoznawaniu problemów dziecka i radzeniu sobie z nimi, w przystosowaniu warunków środowiska domowego do potrzeb dziecka, udzielenie instruktażu odnośnie pracy terapeutycznej, a także wsparcie emocjonalne rodziców.
Wczesne wspomaganie rozwoju prowadzone jest w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, indywidualnie lub w grupach 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Dla dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia, zajęcia są prowadzone w domu rodzinnym.
Co proponujemy?
Zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka proponujemy:
- terapię psychologiczną
- terapię logopedyczną
- indywidualne zajęcia z oligofrenopedagogiem, surdopedagogiem
- rehabilitację ruchową
- zajęcia integracji sensorycznej
- indywidualne wsparcie rodziców
Jak uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
Rodzice powinni zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, składają wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wpomagania rozwoju dziecka, dodatkowo należy przedłożyć dokumentację dotyczącą stanu zdrowia dziecka.
Po uzyskaniu opinii należy się z nią zgłosić do dyrektora Ośrodka i złożyć podanie o organizację zajęć wczesnego wspomagania.
W sprawie organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
należy kontaktować się z
Beatą Bober - wicedyrektorem Ośrodka