„Uwalniamy lektury ze szkolnej ławki”
W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie klasy 5a i 6a szkoły podstawowej pod opieką polonistki – p. Magdaleny Łagowskiej i bibliotekarki szkolnej- p. Agnieszki Bałki realizowali innowację pedagogiczną o charakterze metodyczno – organizacyjnym „Uwalniamy lektury ze szkolnej ławki”. Z uwagi na sytuację pandemiczną realizację przerwano w marcu i powrócono do niej we wrześniu 2020 roku. Do działań włączono klasę 4a.
Innowacja ma na celu omówienie z uczniami w oryginalny sposób wybranych lektur szkolnych reprezentujących różne gatunki literackie. Treści poznanych lektur dostosowane do percepcji i możliwości uczniów z niepełnosprawnością intelektualną zostaną przyswojone w sposób wielozmysłowy poprzez działania teatralne, plastyczne, muzyczne i techniczno-kulinarne. Dla uczestników będą ciekawe i atrakcyjne, przez co pozostaną dłużej w ich pamięci. Dodatkowo uczniowie wykonają lekturowe lapbooki, plakaty, gry planszowe, zredagują zaproszenia i ogłoszenia.
Lektury uwolnione ze szkolnej ławki to: nowela ,, Katarynka” B. Prusa, mit grecki „Nić Ariadny”, baśniowa powieść „Akademia pana Kleksa” J. Brzechwy, legenda ,, O smoku Bazyliszku”, a także dramat ,, Balladyna” J. Słowackiego jako utwór wyznaczony do Narodowego Czytania w 2020 roku.
Innowacja jest realizowana przy współudziale i zaangażowaniu chętnych nauczycieli, pracowników SOSW, rodziców oraz instytucji działających na terenie miasta Zamościa, tj. Książnicy Zamojskiej im. Stanisława Kostki oraz Ogrodu Zoologicznego im. S. Millera.