KAMERTONY
KAMERTONY
Wykorzystanie kamertonów do pracy z dziećmi i młodzieżą
z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Organizacyjno- metodyczna
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa Nr 11 Specjalna w Zamościu
Autorki: Wioletta Witkowska, Dorota Ossowska
Temat:KAMERTONY Wykorzystanie kamertonów do pracy z dziećmi i młodzieżą
z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem.
Data wprowadzenia innowacji: 01.10.2019r.
Data zakończenia innowacji: 25.06.2020r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas: 6A/sp, grupa uczniów z klasy 8a/sp, 3A SPdP, 2A/sp. Metoda kamertonów będzie wykorzystywana podczas zajęć rozwijających kreatywność,
zajęć rewalidacyjnych rozwijająco- usprawniających i zajęć tanecznych (z dyspozycji dyrektora).
Terapia kamertonami to metoda pracy z dźwiękiem- muzykoterapii dogłebnej -komórkowej przywracająca zdrowie fizyczne i psychiczne falami dźwiękowymi kamertonów. Stosowana profilaktycznie utrzymuje w zdrowiu cały organizm, nadaje umysłowi wyciszenie, przynosi ukojenie, spokój i poczucie wewnętrznej radości.
Cele:
-wprowadzenie dziecka w stan relaksacji
-stworzenie poczucia bezpieczeństwa
-rozwój intuicji i wyobraźni
-przygotowanie ucznia do kontaktu z muzyką, jej odbiorem, ukierunkowanie jego działań twórczych, pomoc w rozumieniu i przeżywaniu świata dźwięków, rytmu
-wyciszenie negatywnych emocji
-podwyższenie zdolności uczenia się
Metody pracy:
Praktycznego działania- ekspresyjne- granie koncertów na kamertonach
-technika oczyszczająco- regulująca- zestaw 8 KAMERTONÓW skali diatonicznej
-technika kwinty czystej- KAMERTON C 256 Hz i G 384 Hz
-Technika interwałowa
Metody twórcze stosuje się podczas kreatywnego rozwiązywania zadań wyznaczonych przez nauczyciela. Polegają one na improwizacji ruchu przy muzyce, tworzeniu muzyki (melodii, akompaniamentu). Metody te wykorzystuje się w celu rozwinięcia fantazji uczniów, a także stworzenia im warunków do ekspresji muzycznej oraz twórczego muzykowania.
Przewidywane efekty oddziaływań:
a. dla uczniów
-wyciszenie negatywnych emocji
- zrelaksowanie
-zwiększenie skupienia uwagi
-wydłużenie czasu koncentracji
-nabycie umiejętność właściwego trzymania kamertonów, wydobywania dźwięków podczas gry na tym instrumencie
b. dla nauczycieli
-wykorzystanie podczas zajęć kamertonów w celu wyciszenia uczniów, zrelaksowania
i zachęcenie do dalszej pracy
c. dla szkoły
-podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez stosowanie nowych metod pracy z uczniami
Ewaluacja innowacji:
Obserwacja uczniów podczas zajęć.
Wywiad z uczniami, rodzicami i nauczycielami.